آفت های دهانی

Aphthous Ulcers

آفت‌های دهان

آفت‌های دهانی زخمهای التهابی در مخاط دهان هستند که از جمله شایعترین ضایعات غیر تروماتیک می باشند . شیوع این زخم‌ها بسیار بالا بوده و طبق آمار بین ۲۰٪ تا ۴۰٪ از افراد جامعه را درگیر می‌کند. طبق برخی داده ها میزان بروز این ضایعات در افراد غیر سیگاری و در قشری از جامعه که اوضاع اقتصادی و اجتماعی بهتری دارند بالاتر می‌باشد. در گروه‌های حرفه ای و دارای درگیری‌ها و مسئولیتهای شغلی احتمال بروز بالاتری دارد .

درمان آفت

علل رخداد و ریسک فاکتورها :

۱- استرس‌های روحی و روانی

۲-تحریکات موضعی مکرر

از جمله این تحریکات می‌توان به نامنظمی ها و برجستگی های دندانی و پروتزهای مصنوعی اشاره کرد . هرگونه دستکاری در حفره دهان جهت امور دندانپزشکی یا بیهوشی می‌تواند زمینه ساز باشد .

۳-عفونتهای میکروبی دهان

۴-بیماری‌های سیستمیک زمینه ای

از جمله می‌توان بیماری crohn ، بیماری بهجت ، حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک ،بیماری ایدز ، بیماری کولیت اولسراتیو ،سندرم سوییت ،کمبود آهن و سایر کمبودهای مواد معدنی و ویتامینی را نام برد .

۵-داروها

مصرف برخی داروها با رخداد آفت‌های دهانی مرتبط است . داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی ، بتابلوکرها ، پتاسیوم کانال بلوکرها زمینه ساز هستند .

۶-حساسیت‌های غذایی
مصرف برخی مواد غذایی زمینه ساز آفت‌های دهانی است . شکلات ، آجیل و مغزها مثل گردو و فندق ، گوجه فرنگی ، ادویه جات دخیل هستند .
۷- سیکل ماهانه در خانم‌ها

۸- علل ناشناخته

با وجود نقش عوامل ذکر شده در فوق هنوز علت خیلی از موارد آفت‌های دهانی خصوصا انواع عود کننده دقیقا مشخص نیست .

نماهای بالینی :

بر اساس سایز زخم‌ها دسته بندی آفت‌های دهان به شرح زیر می‌باشد .

۱– آفت‌های مینور

سایز حداکثر ۱ سانتی متر دارند و در اکثر موارد در نواحی قدامی دهان در مخاطات غیر کراتینه رخ می‌دهند . این نوع آفت‌ها در حدود ۸۵٪ کل ضایعات آفتی دهان را شامل می‌شوند . دوره رخداد آنها بین ۷ تا ۱۰ روز طول میکشد و بدون برجای گذاشتن اثری بهبود می‌یابند .

۲- آفت‌های ماژور

سایز این آفت‌ها از ۱ سانتی متر بیشتر بوده و اغلب در نواحی خلفی تر دهان و حلق رخ می‌دهند و دارای دهانه عمیق با حدود مشخص و دردناک هستند و حدود ۶ هفته یا بیشتر ادامه دارند و خصوصا در افراد با ضعف سیستم ایمنی علایم و درد شدیدتر برای مدت طولانی تری ممکن است طول بکشد .

۳- آفت‌های شبیه هرپس

این نوع شیوع کمتری داشته و از نظر ظاهری ضایعات منتشر با دهانه کم عمق و با سایز حدود ۲ میلیمتر ایجاد می‌کند که بسیار شبیه ضایعات ویروس هرپس است . در مقایسه با شایعات هرپس ، آفت‌ها فاز اولیه وزیکولار را نداشته و درد بیشتری دارند و اغلب در سنین بزرگسالی شروع می‌شوند . در تمام اشکال بالینی آفت های دهان به دلیل رخداد التهاب در نسوج مخاطی ممکن است غدد لنفاوی گردن و زیر فک تحتانی متورم  و دردناک  و برجسته شوند و به شکل توده های گردن ظاهر شوند.

جهت اطلاعات کاملتر به مقاله توده های گردن مراجعه شود.

درمان آفت دهانی

بسته به سایز افت ها ، دفعات تکرار ، تعداد و شدت علایم درمان متفاوت است . در موارد محدود درمان علامتی شامل استفاده از ژل ها یا خمیر های موضعی به منظور کاهش درد و سوزش در همراهی با دهان شویه ضدعفونی کننده مفید است . در انواع شدیدتر کاربرد استروییدهای موضعی در همراهی با ضد دردها و سایر داروهای ضد التهاب موضعی نیاز خواهد بود . اگر علایم خیلی وسیع و با دوره های مکرر همراه باشد از کورتون خوراکی با دوره کوتاه می‌توان استفاده کرد . تجویز کورتون داخل ضایعه برای انواع با سایز بزرگ و مقاوم به درمان کاربرد دارد . برخی موارد از داروهای سرکوب گر ایمنی می توان کمک گرفت .از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• Azathioprine

• Colchicine

• Pentoxifylline

• Thalidomide

• Dapsone

• Tnf antagonists

درمان و کنترل بیماری‌های زمینه سایز و رفع تحریکات فیزیکی و عفونی دهان و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است . هرگونه ماده غذایی محرک باید حذف  شود از جمله انواع ادویه ها و چاشنی های تند و ترشی جات و نوشیدنی های گازدار و …
کنترل استرس‌های روحی و روانی بسیار اهمیت دارد . اختلالات هورمونی زمینه ساز و کمبودهای مواد مغذی باید مد نظر باشد .

درمان آفت