شاخک های بینی

Nasal turbinate

سندروم ایگل

شاخک های بینی

شاخکهای بینی برآمدگی هایی  در درون بینی هستند که کار تصفیه ،گرم کردن و مرطوب کردن هوا را ضمن عبور از بینی انجام می‌دهند .این برجستگی ها از جنس استخوان اسفنجی بوده و روی آن توسط مخاط و بافت تنفسی بینی پوشیده شده است . سه جفت شاخک درون بینی داریم :
فوقانی
میانی
تحتانی
شاخک های تحتانی از همه مهمتر و نقش بیشتری در تنفس دارد .
در صورتی که شاخک های بینی در اثر افزایش سایز استخوان اسفنجی درونش یا ضخیم شدن  بافت مخاطی پوشاننده در اثر التهاب یا عفونت یا آلرژی (به مقاله آلرژی مراجعه شود)دچار تغییر و افزایش ضخامت بشود، باعث انسداد در مسیر تنفس بینی شده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند.

شکستگی بینی

علائم بزرگی شاخک‌های بینی

در مورد شاخک‌های فوقانی و میانی بزرگی بیش از حد شاخک‌ها می‌تواند با انسداد مسیر تخلیه سینوس‌ها باعث ایجاد سینوزیت ( به مقاله سینوزیت مراجعه شود)و عوارض التهابی و عفونی گردد.
ترشح پشت حلق (به مقاله ترشح پشت حلق مراجعه شود)و سایر علایم سینوزیت رخ خواهد داد .
کاهش بویایی ( به مقاله بویایی مراجعه شود )و درد پیشانی و چشم‌ها و سردرد از علائم دیگر بزرگی شاخک های  میانی می‌تواند باشد
در مورد شاخک تحتانی، بزرگی بیش از حد باعث ایجاد مشکل تنفسی و اختلال در تهویه بینی و اختلال تنفسی خواب (به مقاله اختلال تنفسی خواب مراجعه شود)می‌گردد .گاهی به دلیل زخمی شدن مخاط شاخک تحتانی خونریزی‌ بینی ( مقاله خونریزی بینی)و ترشحات پشت حلق اتفاق می‌افتد.

تشخیص  بزرگی شاخک‌های بینی

از طریق معاینه و انجام ارزیابی تصویربرداری با سی تی اسکن بینی و سینوس می‌توان به بزرگی شاخک‌های بینی پی برد. از جمله روش‌های بسیار مفیدتر که استفاده می‌شود ،آندوسکوپی تشخیصی بینی است که در آن سایز و نحوه قرارگیری شاخک‌ها در مانیتور به وضوح قابل رویت است.

درمان بزرگی شاخک‌های بینی

در مورد شاخک‌های بینی روش‌های درمانی شامل مصرف دارو و اسپری و روش‌های جراحی برای کاهش سایز است
اگر با مصرف مکرر چندین دوره اسپری و داروهای خوراکی ،سایز شاخک‌های بینی کاهش پیدا نکند و مشکلات فرد رفع نشود ،گزینه بعدی انجام جراحی برای کاهش سایز شاخک‌ها می‌باشد.جراحی شاخک‌های بینی امروزه از طریق روش آندوسکوپی بینی و سینوس قابل انجام است ( مقاله آندوسکوپی سینوس).در طی این روش بافت‌های اضافی که باعث انسداد تنفسی شده‌اند کاهش داده میشود. این بافت‌ها می‌تواند استخوان اسفنجی افزایش سایز یافته یا بافت مخاطی پوشاننده شاخک بینی باشد.

در بیمارانی که انحراف تیغه بینی دارند ( مقاله انحراف بینی)در سمتی از بینی که مسیر بازتر است ،شاخک‌های تحتانی بینی رشد افزایش یافته پیدا می‌کنند و باعث انسداد همان سمت می‌گردند به همین دلیل در افرادی که تحت جراحی انحراف بینی قرار می‌گیرند ،در اغلب اوقات نیاز است که ترمیم یا کوچک کردن شاخک‌های بینی تحتانی نیز همزمان برای باز شدن بهتر مسیر تنفس انجام گردد.
یکی از جراحی‌هایی که همزمان با جراحی زیبایی بینی( مقاله جراحی زیبایی بینی) و انحراف انجام می‌شود ،کوچک کردن شاخک‌های بسیار بزرگ بینی است اگر این کار انجام نشود مشکل تنفسی و گرفتگی بینی رفع نخواهد شد .در بیمارانی که آلرژی تنفسی دارد به دلیل تحریک مخاطی بافت پوشاننده شاخک ها در اثر آلرژی ،شاخک‌ها بزرگ می‌شوند و در موارد شدید و مزمن ، ممکن است نیازمند مداخله جراحی باشد.

از صفحه ویدیوهای پس از عمل بینی دیدن فرمایید