لوزه ها

Adenotonsillar Hypertrophy

بزرگی لوزه ها

حلق یک نوار پیوسته از بافت لنفاوی دارد که حلقه والدایر نامیده می شود . بخش فوقانی این حلقه در ناحیه نازوفارنکس ادنویید ( لوزه سوم ) را تشکیل می دهد . لوزه های کامی در طرفین نیز جزئ از این نوار می باشند . لوزه های زبانی که در قسمت خلفی زبان هستند نیز جزئ از این حلقه لنفاوی می باشند . بافت لنفاوی لوزه ها در اثر عوامل عفونی وآلرژی و التهابی یا نئوپلاسم می تواند دچار تورم و افزایش حجم گردد. در کودکان به دلیل عفونت و التهاب های مکرر بزرگی لوزه ها شایع بوده و می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد .

از عوارض بزرگی لوزه ها خصوصا در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

گالری
  • ادنوتونسیلیت مکرر و ابسه

• اختلالات تنفسی و اپنه انسدادی حین خواب، یکی از شایعترین علل اختلالات تنفسی خواب در کودکان بزرگی لوزه ها است که باعث قطع تنفس و اپنه می‌شود
    جهت اطلاعات کاملتر به مقاله اختلالات تنفسی خواب مراجعه شود
  • عفونتهای مکرر گوش میانی و کاهش شنوایی، به دلیل اختلال در تهویه گوش میانی در اثر بزرگی لوزه سوم و فشار آن ، عفونتهای مکرر گوش میانی بسیار شایع است جهت مطالعه به مقاله عفونت گوش میانی مراجعه شود

• تغییرات ساختاری در فک و صورت

• اختلالات ذهنی و رفتاری

• تشکیل سنگ لوزه و بوی بد دهان و اختلالات دندانی

• اختلال در بلع

• بزرگی مزمن غدد لنفاوی گردن ،از جمله علل شایع بزرگی غدد لنفاوی گردن و ایجاد توده های گردنی در کودکان ،بزرگی لوزه ها است . جهت اطلاعات کاملتر به مبحث توده های گردن مراجعه شود .

• اختلال در رشد و…

در مواردی که مشکلات ذکر شده با درمان‌های رایج کنترل نگردد و منجر به اختلال در روند زندگی بیمار گردد اقدام به برداشت بافت لوزه می شود . ممکن است بافت لوزه بستر عفونت مکرر باشد اما انسداد ایجاد نکند که در این موارد جهت از بین بردن کانون تجمع عوامل عفونی اقدام به جراحی می شود . اگر بزرگی لوزه ها به دلیل نئوپلاسم باشد بررسی و درمان اختصاصی تری می طلبد .عمل جراحی لوزه برداری تحت بی هوشی کامل و از راه دهان انجام می شود و برخلاف تصور برخی از افراد نیاز به برش از طریق گردن ندارد . پس از عمل جراحی به دلیل وجود ناحیه عمل در حلق رژیم غذایی نرم توصیه می شود.

لوزه سوم

بهتر است بیمار استراحت نسبی داشته باشد و داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف نماید . در صورت رخداد خونریزی فعال ، تب شدید ، استفراغ و سردرد شدید درد شدید و سفتی ناحیه گردن اختلال تنفسی عدم قدرت بلع و ابریزش شدید دهان بهتر است بیمار به مرکز درمانی مراجعه نماید . بیمار ممکن است تا مدتی پس از عمل درد گلو و گوشها و گردن و فک داشته باشد و تون صدا تغییر نماید که با گذشت زمان بهبود خواهد یافت .

لوزه سوم