بیماری قارچ سیاه

Mucormycosis

بیماری قارچ سیاه

بیماری قارچ سیاه چیست

بیماری قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک عفونت خطرناک و مهاجم قارچی است که در افراد دارای نقص ایمنی ، دیابتی ها ،بیماران مبتلا به سرطان و دریافت کننده شیمی درمانی ،دریافت کنندگان پیوند اعضا ، دریافت کنندگان طولانی مدت کورتون ،بیماران بدحال بستری در آی سی یو دیده میشود . اخیرا در بیماران مبتلا به کرونای شدید ، به دلیل دریافت مقادیر زیاد و طولانی مدت کورتون ،شیوع قارچ سیاه ، بسیار بالا رفته است . سینوس ها ،استخوانهای صورت ، کره چشم ،مغز ،ریه ها ، پوست و سیستم گوارش ممکن است درگیر این بیماری شوند .

بیماری قارچ سیاه چیست

علایم بیماری قارچ سیاه چیست؟

علایم این بیماری بسته به محل درگیری و میزان گسترش آن میتواند شامل موارد زیر باشد :

• تورم و قرمزی و درد صورت ، بینی و چشم ها مشابه سینوزیت ( به مقاله سینوزیت مراجعه شود )
  • اختلال حرکت و دید چشم ها
  • بیرون زدگی چشم ها و کوری
  • خونریزی از بینی ( به مقاله خونریزی بینی مراجعه شود )
  • ترشح سیاه رنگ از بینی یا پشت حلق ( به مقاله ترشح پشت حلق مراجعه شود )
  • گرفتگی بینی ( به مقاله گرفتگی بینی مراجعه شود )
  • بی حسی و تغییر رنگ در صورت ، کام و درون بینی
  • سردرد و کاهش سطح هوشیاری ( به مقاله سردرد مراجعه شود )
  • سرفه ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه در گرفتاری ریه ها ( به مقاله سرفه مراجعه شود )
  • تغییر رنگ پوست
  • علایم گوارشی در موارد درگیری سیستم گوارش

تشخیص بیماری بر اساس شرح حال و معاینه کامل خصوصا بینی ، دهان و سینوس ها و چشم ها است . وجود بیماری های زمینه ساز بسیار باید مد نظر باشد و در مورد ریسک فاکتورها همیشه سوال شود . بررسی های تصویر برداری ، آزمایشات تشخیصی و نمونه برداری و کشت قارچ بسیار اهمیت دارد .
درمان بسیار مشکل و پیچیده میباشد و نیازمند بستری بسیار طولانی مدت در بیمارستان است و اغلب همکاری متخصصان چند رشته از قبیل متخصص گوش و حلق و بینی ، چشم پزشک ، جراح مغز و اعصاب و متخصص عفونی را میطلبد .

روش های درمانی شامل کاربرد طولانی مدت داروهای تزریقی و خوراکی و اغلب جراحی های وسیع و مهاجم است که گاهی همراه با تخلیه کامل چشم و برداشت استخوانهای صورت میشود . با همه تلاشها جهت درمان و نجات بیماران، آمار مرگ و میر متاسفانه بسیار بالاست .