عملکرد زبان کوچک

Function of uvula

سندروم ایگل

عملکرد زبان کوچک

زبان کوچک قسمتی از کام نرم می‌باشد که در  تنظیم عبور هوا و مواد غذایی و تون صحبت کردن اثر دارد. عضلاتی که به زبان کوچک و کام نرم متصل هستند بسیار در عملکرد حرکتی و  تنظیم میزان عبور صوت از بینی تاثیر دارند.

هنگام بلعیدن غذا ، کام نرم و زبان کوچک با بالارفتن و بستن مسیر فوقانی به سمت بینی ، از ورود مواد غذایی به بینی جلوگیری میکنند . در حین صحبت کردن ، حرکات کام نرم و زبان کوچک باعث تنظیم تون صدا و میزان عبور هوا و صوت از بینی میشوند .

طول زبان کوچک

در افرادی که طول زبان کوچک کوتاه است و کام نرم عضلات ضعیفی دارد،کیفیت  صدا بسیار ضعیف و حالت تودماغی پیدا می‌کند و خیلی از کلمات نامفهوم خواهد شد.گاهی به علت این ضعف عضلانی ،برگشت مواد غذایی و مایعات حین بلعیدن به ناحیه پشت بینی اتفاق می افتد .
ضعیف بودن عضلات کام نرم به خصوص در کودکانی که شکاف کام نرم به صورت واضح و یا شکاف پنهان یا زیر مخاطی  دارند ،باعث می‌شود تا مایع از پشت حلق به دلیل اختلال عملکرد  شیپور استاش ،( به مقاله اختلال عملکرد شیپور استاش مراجعه شود )پشت پرده گوش جمع شود و باعث عفونت گوش میانی گردد( به مقاله عفونت گوش میانی مراجعه شود)

شکستگی بینی

نکته مهم

در افرادی که شکاف کام پنهان یا زیر مخاطی دارند اغلب مواقع یک زبان کوچک دو شاخه در معاینه قابل دیدن است. یعنی اگر در ضمن معاینه یک کودک متوجه زبان کوچک دو شاخه شدیم باید آن را معادل شکاف پنهان کام نرم بدانیم .این کودکان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش میانی و کاهش شنوایی( به مقاله کاهش شنوایی مراجعه شود ) به دلیل تجمع مایع پشت پرده گوش می‌باشند

خروپف و زبان کوچک ‌‌

اگر طول زبان کوچک خیلی بلند باشد ،به علت تماس با یک سوم خلفی زبان در حین خوابیدن ارتعاش ایجاد کرده و باعث ایجاد خروپف می‌شود.(به مقاله اختلال تنفسی خواب مراجعه شود ).
بلندی زبان کوچک در همراهی با برجستگی شدید ناحیه خلفی زبان و بزرگی لوزه ها ( به مقاله بزرگی لوزه ها مراجعه شود)، از علل شایع ایجاد کننده خروپف است (به مقاله خروپف در کودکان مراجعه شود )

به علت لرزش مداوم زبان کوچک در حین خوابیدن و خرو پف ،در معاینه یک زبان  کوچک حبابی و متورم و ملتهب خواهیم دید. اگر زبان کوچک در اثر عفونت‌های ویروسی ، باکتریایی و قارچی دچار التهاب شود( به مقاله التهاب زبان کوچک مراجعه شود) رنگ قرمز تیره پیدا میکند و شدیدا متورم و بزرگ میشود و گاهی روی آن و روی کام نرم دانه ها یا لکه ها و یا تاول‌های ظاهر میگردد .
پتشیا یا خونمردگی هم میتواند در ضمن برخی بیماریها وآسیبهای فیزیکی ایجاد شود .در افراد دیابتی ، عفونت قارچی برفک (کاندیدا )، میتواند سفیدکهایی روی کام نرم و زبان کوچک ایجاد نماید.در افرادی که تحت بیهوشی قرار می‌گیرند ، به دلیل دستکاری‌های ناحیه حلق جهت لوله گذاری تنفسی ، ممکن است زخمهایی در روی زبان کوچک و کام نرم ایجاد گردد.

 از صفحه ویدیوهای پس از عمل بینی دیدن فرمایید

دکتر روح انگیز صفی خانی

دکتر روح‌انگیز صفی خانی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

دارای بورد تخصصی از دانشگاه تهران

عضو انجمن رینولوژی و جراحان سر و گردن

بازدید از مقالات